25/09/10

jawapan kepada sahabat yang bertanyakan tentang wahabiyah


Assalamualaikum….
Alhamdulillah, Allah sahaja tempat ku mengsyukuri,Tempat ku mengadu,tempat ku berpaut,tempat ku memohon hajat. Segala pujian bagi Allah yg mengurniakan nikmat Ikhlas,Iman,Taqwa dan Hidayah buat Hamab-hamba Allah yg Sholih dan sentiasa merayu keredhaan dari Allah. Selawat dan salam berpanjangan dan kekal ke atas Baginda Syaiyidina Muhammad Shallalahualaihiwasllam.
Maaf lambat reply..Al-Faisal Ibn Yusof dan -Fai-….saya baru pulang dari satu tempat.
* Pertama, saya bukan tidak mahu menjawab setiap persoalan yg diajukan berkenaan Aqidah,Syariat dan Juga Kesesatan Wahabiyyah.Tetapi saya hanya lebih suka Foward Info2 yg menjelaskan kesesatan wahabi dari sumber yang shohih. Saya tidak suka menjelaskan dengan menggunakan ilmu2 saya yg cetek ini, kerana sumber Ilmu saya adalah Ulamak2 yg Muktabar terdahulu. Maka adalah lebih baik saya hanya menyampaikan apa jua yg ditulis,disyarahkan dan sedikit Ilmu2 dari Ulamak2 Muktabar mengenai Wahabi dan kesesatannya kepada Sahabat2 saya seagama. Mungkin ada yg berasa pelik dengan sikap saya, tetapi tidak pelik bagi saya. Hal demikian adalah untuk menjaga kemurnian Ilmu.Agar Ilmu tersebut tidak ada tokok tambah.”Orang moden hanya mahu menggunakan Aqal mereka yg sempit untuk menerangkan kefahaman mereka yg cetek.Mereka tidak pula mahu menggunakan dan merujuk kembali pada Ulamak2 Muktabar yang lebih Alim dari mereka,Trmasuklah Ulamak2 moden yg tahu berfatwa tanpa merujuk pandangan dan fatwa Ulamak2 Muktabar Terdahulu” .Namun saya serahkan sahaja apa jua anggapan manusia terhadap saya. Moga Allah sentiasa memberi Rahmat pada mereka yg sentiasa mencari Rahmat Allah,dan sentiasa dikurniakan Hidayah Allah bagi mereka yg sentiasa merayu agar dikurniakan Hidayah sampai ke akhir hayat. Saya pohon agar Allah Jauhkan diri saya dari Kesesatan Wahabiyyah dan jauhkan saya daripada sifat suka berjidal-jidal.
* Kedua, ramai yg jahil dan tidak ambil peduli tentang bahaya fitnah wahabiyyah ini. Mereka menganggap masalah ini perkara biasa. ada pula yang menganggap perbezaan Ahlus Sunnah Wal Jama\’ah dengan Wahabi hanya di dalam hal2 Khilafiyyah Mazhabiyyah(Syariah). TETAPI, adalah \nsebaliknya.Penentangan dan usaha membasmi Wahabiyyah ini adalah disebabkan kepincangan dalam Aqidah yang dibawakan oleh Golongan yg bernamakan(walaupun hanya omong2 kosong) Salafi Wahabiyyah, yang lebih mudah dikenali kaum muda,pengikut Ibn Taimiyyah,Muhammad Ibn Abd Wahab,Baz,Usaimin,Qardawi,Albani dan banyak lagi. Di negara kita, Ust Husin Yee,dan New youngest Mufti with the gang.\n
Dalam memahami permasalahan Aqidah wahabi saya boleh berikan kepada 3 golongan1) Amat mudah bagi mereka yang sudah mempunyai asas yang kukuh sejak kecil lagi bertalaqqi dan menuntut Ilmu Aqidah serta memahaminya secara terpeinci dengan mengikut Fahaman Ahlus Sunnah Wal Jama\’ah(AS-Sya\’arie dan AL-Mauridi). \n
2) Bagi mereka yang baru nak mempelajari dan mengenali Aqidah diperingkat dewasa atau lepas SPM,eloklah tidak mengambil Ilmu cedok sana sini. Saya sarankan belajar dengan cara bertalaqqi atau berguru dengan Syeikh, satu kitab Tauhid(Al-Jauharah) atau kitab(Aqidatun Najim). Kemudian barulah mudah untuk memahami kesesatan Aqidah Wahabiyyah yg terkandung 3 in 1. Janganlah pula belajar dengan hanya dengar ceramah kat masjid2 atau seminar2 dan juga forum2,kemudianmerasakan diri itu alim besar seperti Imam As-Syafie \nR.A.dan juga Ulamak2 Muktabar setaraf dengannya. Kemudian dari itu berani mengutuk atau mengkritik Imam Muktabar tersebut. Sana sini salah Imam Tersebut, sapa yang betul…Hanya jika kita mengikuti Gurunya sahaja. Kepada Golongan ini, jangan putus asa berdoa agar Allah buka jalan yang mudah untuk memahami Ilmu Aqidah yg benar dan jauh dari kesesatan.\n
3) Bagi mereka yang selalu berdamping,mengikuti,mendengar dan menyokong apa jua pandangan Wahabiyyah ini memanglah tidak ada ruang untuk mereka mengenali kesesatan Wahabiyyah ini. MAlah mereka akan terus mendokong kesesatan wahabiyyah ini walaupun terdetik di hati mereka bahawa wahabiyyah ini sesat dan semua pandangan wahabiyyah ini fasad(Rosak). Jika anda dari golongan Ini, saya nasihati agar berdoalah setiap detik agar Allah menunjukkan jalan yang benar. Kerana tiada sesiapa pun boleh memberi Hidayah pada kita,kecuali Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang terhadap Hamba-hamba Allah. Jangan pula bongkak dan bangga diri dengan menyokong kesesatan wahabiyyah ini, bencana pula akan kamu pinta.\n”,1] ); //–> Kedua, ramai yg jahil dan tidak ambil peduli tentang bahaya fitnah wahabiyyah ini. Mereka menganggap masalah ini perkara biasa. ada pula yang menganggap perbezaan Ahlus Sunnah Wal Jama’ah dengan Wahabi hanya di dalam hal2 Khilafiyyah Mazhabiyyah(Syariah). TETAPI, adalah sebaliknya.Penentangan dan usaha membasmi Wahabiyyah ini adalah disebabkan kepincangan dalam Aqidah yang dibawakan oleh Golongan yg bernamakan(walaupun hanya omong2 kosong) Salafi Wahabiyyah, yang lebih mudah dikenali kaum muda,pengikut Ibn Taimiyyah,Muhammad Ibn Abd Wahab,Baz,Usaimin,Qardawi,Albani dan banyak lagi. Di negara kita, Ust Husin Yee,dan New youngest Mufti with the gang.
Dalam memahami permasalahan Aqidah wahabi saya boleh berikan kepada 3 golongan1) Amat mudah bagi mereka yang sudah mempunyai asas yang kukuh sejak kecil lagi bertalaqqi dan menuntut Ilmu Aqidah serta memahaminya secara terpeinci dengan mengikut Fahaman Ahlus Sunnah Wal Jama’ah(AS-Sya’arie dan AL-Mauridi).
2) Bagi mereka yang baru nak mempelajari dan mengenali Aqidah diperingkat dewasa atau lepas SPM,eloklah tidak mengambil Ilmu cedok sana sini. Saya sarankan belajar dengan cara bertalaqqi atau berguru dengan Syeikh, satu kitab Tauhid(Al-Jauharah) atau kitab(Aqidatun Najim). Kemudian barulah mudah untuk memahami kesesatan Aqidah Wahabiyyah yg terkandung 3 in 1. Janganlah pula belajar dengan hanya dengar ceramah kat masjid2 atau seminar2 dan juga forum2,kemudianmerasakan diri itu alim besar seperti Imam As-Syafie R.A.dan juga Ulamak2 Muktabar setaraf dengannya. Kemudian dari itu berani mengutuk atau mengkritik Imam Muktabar tersebut. Sana sini salah Imam Tersebut, sapa yang betul…Hanya jika kita mengikuti Gurunya sahaja. Kepada Golongan ini, jangan putus asa berdoa agar Allah buka jalan yang mudah untuk memahami Ilmu Aqidah yg benar dan jauh dari kesesatan.
# Ketiga, ada beberapa sahabat yg mengkritik saya dan mendatangkan hujjah2 lapuk dengan tujuan menilai saya dan membuat jawab balas atas segala penjelasan tentang wahabiyyah ini. Ada pula yang menyokong demi menjaga kemurniaan Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama\’ah yang sudah lama bertapak di Malaysia dan juga seluruh Negara Islam, mahu pun Ummat Islam di negara Kuffar. Segala hujjah lapuk sahabat dan jawab balas sahabat saya tidak akan layan atau membalas, kerana saya sudah jelas isu2 yang mereka timbulkan. Kalau 10 tahun dahulu saya dengar hujjah dan alasan serta jawab balas dari golongan sesat Wahabiyyah ini, tidak ada langsung perbezaan dengan hujah mereka sekarang..tujuan mereka berhujjah adalah untuk membalas dan bukan untuk \nmenilai.Mereka juga tidak berlapang dada..Mereka marahkan Taqlid buta atau Taqlib bid Dalil, namun mereka juga bertaqlid pada Imam2 mereka itu…mereka katakan Aqidah kita salah,Aqidah mereka benar..kerana mereka tolong penggunaan Majaz dalam Al-Quran,Mereka Tolak Ilmu Balaghah yg menerangkan dan memberi kefahaman yg jelas lagi Murni tentang isi kandung Al-Quran…Mereka menggunakan istilah A\’dha\’(Anggota) pada Allah,wal i\’yazubillah,hasha lillahi antakunalahu a\’dha\’…Kita sedia maklum istilah yg jadid itu tidak layak bagi Allah kerana setiap yg Jadid itu Fana\’..Maka adalah Mustahil bagi Allah itu perkara yg Fana\’, Oleh itu Mustahil bagi Allah itu perkara \njadid.Maka Allah itu Qidam…saya tidak mahu memanjangkan perbinncangan Aqidah sebab perbincangan ini bukanlah di Internet,tetapi di depan guru yg Mursyid dengna menggunakankitab2 yg dikarang Oleh Ulamak2 Muktabar….
* Isu2 yang berkaitan dengan khilafiyyah pula golongan wahabiyyah ini sibuk membid\’ah kan masyarakat. Mereka tidak memahami Ilmu Usul Fiqh…seperti At-tarku La Yuntaju Tahrimuh…Kalau sahabat nak tahu pergi lae belajar…saya tak mahu memanjangkan soal khilafiyyah..sbb masalah ini tidak menjatuhkan Aqidah seseorang ke arah \nkesesatan.Cuma perkara ini membuatkan perpecahan Ummat. Inilah yang disukai wahabiyyah dan para Kuffar…(saya tidak katakan wahabiyyah itu kufar)..nauzubillahiminzalik..”,
Bagi mereka yang selalu berdamping,mengikuti,mendengar dan menyokong apa jua pandangan Wahabiyyah ini memanglah tidak ada ruang untuk mereka mengenali kesesatan Wahabiyyah ini. MAlah mereka akan terus mendokong kesesatan wahabiyyah ini walaupun terdetik di hati mereka bahawa wahabiyyah ini sesat dan semua pandangan wahabiyyah ini fasad(Rosak). Jika anda dari golongan Ini, saya nasihati agar berdoalah setiap detik agar Allah menunjukkan jalan yang benar. Kerana tiada sesiapa pun boleh memberi Hidayah pada kita,kecuali Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang terhadap Hamba-hamba Allah. Jangan pula bongkak dan bangga diri dengan menyokong kesesatan wahabiyyah ini, bencana pula akan kamu pinta.
* satu perkara lagi, jangan pula kita(orang2 awam) mudah2 menuduh dia itu wahabiyyah yg sesat.. kerana kita ini bukan penghukum…tetapi kita(orang awam) boleh hukum mereka sesat jika kita dengar daripada telinga kita sendiri yg mereka berAqidahkan,Aqidah Tajsim…Ha ini pun untuk kita guna untuk diri sendiri…Manakala,bagi Ulamak2 yg muktabar,mereka boleh menghukumkan untuk orang awam,agar orang awam menjauhi kesesatan Aqidah yg dibawa oleh wahabiyyah ini…Bagi diri saya, saya tidak menjatuhkan hukum sesat Aqidah terhadap Wahabiyyah,tetapi saya gunakan apa yang telah diperjelaskan oleh Ulamak2 Muktabar terdahulu…
Saya rasa sampai di sini sahaja…Apa jua komen,jawab balas,Hujjah sahabat amatlah baik.Cuma saya sendiri tidak akan menjawab…Saya pn sudah jelas sebabnya. Saya bukan mahu berjidal…dan hujjah sahabat terlalu lama dan banyak kali saya mendengarnya….Saya pohon maaf jika ada kekurangan dalam memberi penjelasan.Yg lemah dtg dari saya sebagai hamba Allah yg faqir lg haqir yg baik itu membuktikan kebesaran Allah dan keagungan Allah…Jalla Jalaluh…

Tidak ada komentar:

Posting Komentar